close
تبلیغات در اینترنت
متن مصاحبه آوا در روزنامه عصر

آوای قلم

        محسن دانش «موسیقی هنر بیان احساسات و ادراکات است که از ترکیب اصوات خوش ایجاد شده و انسان را به درک عمیق­تر حیات و…

banner
جستجوگر پیشرفته



 


      محسن دانش
«موسیقی هنر بیان احساسات و ادراکات است که از ترکیب اصوات خوش ایجاد شده و انسان را به درک عمیق­تر حیات و زندگی و طبیعت و مرگ رهنمون می­سازد. انسان در ابتدا موسیقی را از طبیعت آموخت، صدای خوش­الحان پرندگان، صدای آبشار، پژواک کوه، صدای خواهش شفاف آب، جاری شدن رود و... به قول «بتهوون» موسیقی حالت کشف و درکی است که از هر دانش و مشغله­ای پرتر است. کسی که به اعماق موسیقی علم پیدا کند، خود را از بند بدبختی­های روزمره رها می­سازد
این حرف­ها را «آوا رضایی (فتوحی)» که به تازگی کتاب «آموزش تحریرهای آوازی در موسیقی سنتی ایران» را به چاپ رسانده است و سال­ها در محضر استادان این رشته کسب فیض کرده، می­گوید.
وی می­افزاید: موسیقی احساسات و عواطف انسانی را تبدیل به صوت می­کند و راهگشای ارتباط دل آدمی است. در دنیای پراضطراب امروز، موسیقی درمانگر بسیاری از دردها و امراض است و نقش اساسی در بهبود اختلال­های روانی و درمان افسردگی­ها دارد. همچنین عامل انکارناپذیر رشد خلاقیت­های فردی و گروهی کودکان و نوجوانان است.
وی ادامه می­دهد: آموزش و تدریس ردیف آوازی سنتی ایران، مدت­هاست سینه به سینه از استادان بزرگوار به هنرجویان علاقه­مند این رشته منتقل شده و از جایگاه و اهمیت بسیاری در دنیای موسیقی برخوردار است. بنابراین تصمیم گرفتم برای سهولت بیشتر، چگونگی روش فراگیری تحریرهای آوازی (چهچهه) و تحریرهای زینتی در موسیقی سنتی ایران و تجربه­هایم در این خصوص را در کتاب آموزش تحریرهای آوازی بنگارم.
البته در کنار آن با استفاده از صدای زنده­یاد استاد سید نورالدین رضوی سروستانی برای نمونه تحریرها یک CD آموزشی را هم تهیه کردم تا دین خود را نسبت به این استاد بزرگوار و جامعه موسیقی ایرانی ادا کرده باشم.
در کارنامه این نویسنده کتاب­های «داستان پری افسانه­ای» (ترجمه)، مجموعه­های شعر «سایه­های آویزان» و « ردپای معکوس » و نیز کتاب «بازی­های دبستانی» به چشم می­خورد.
در کتاب «معکوس ردپای» می­خوانیم: «آینه­های آه کشیده/ پنجره را می­گشایند/ و ساق­های پرپیچ و تاب نیلوفر/ قوسی واژگون می­خورند/ چرخ­هایی که با حساب/ می­چرخند/ زیر لوحِ سرنوشتی معلوم./ صدای پاهای تکراریشان/ روی زمینی که به آرامی زیر دستان آسمان/ بی­حساب/ می­چرخند./ خانه­های خوابیده در سینه­ی کوه/ های و هویِ سکوت را نفس می­کشند/ و چه بی­امان دلتنگ می­شویم/ در خلوتی که تا ابدیت/ از لبِ حادثه/ پر ز فریاد می­شود./ و چه شاعرانی که در این لحظه­ها/ زیر ثبت ذهن خلاق خویش/ تاریخ زده امضاء می­کنند/ در پشت برگ­های به هم ریخته­ی/ معادلات ریاضی.
رضایی در توصیف جایگاه والای موسیقی ایرانی می­گوید: موسیقی ایرانی برخلاف بسیاری از گونه­های موسیقی که آرامش را از انسان سلب می­کنند، بسیار آرامش­بخش و به دور از مایه­های اضطراب­آفرین است. این نوع موسیقی در طی سال­ها توسط استادان بنام رو به کمال نهاده و به عنوان ودیعه­ای ارزشمند نسل به نسل و سینه به سینه به دست ما رسیده است و هم­اکنون وظیفه ماست که با خلوص نیت این امانت را به بعدی­ها منتقل کنیم.
وی می­افزاید: امروزه کم نیستند جوانانی که به دلیل عدم شناخت کافی از موسیقی ایران و ظرایف آن، خود را در ورطه سردرگمی موسیقی­های ب­ارزش و غیرحرفه­ای گرفتار می­کنند و روز به روز بر مشکلات روحی و روانی خود می­افزایند. آنها جدا از آسیب جسمی که با گوش دادن به این دسته از موسیقی­ها دچارش می­شوند، روح و روان خود را هم می­آزارند و به تدریج به آدم­هایی عصبی و تندخو که تحمل هیچ چیز را ندارند، تبدیل می­شوند.
وی ادامه می­دهد: موسیقی در دنیای نوین دارای کاربردهای فراوانی است که شاید مهم­ترین آن، خاصیت درمانی است. موسیقی­درمانی در کنار سایر تخصص­های پزشکی، دارای جایگاه علمی خوبی است و بسیاری از بیماران افسرده و روان­پریش را با این روش درمان می­کنند. در این میان موسیقی ایرانی قابلیت بسیاری برای استفاده در روش درمانی دارد و نیکو است که پژوهشگران ایرانی این قابلیت­ها را به دنیای نوین معرفی کنند.
این هنرمند، انتخاب کلمات مناسب و گزینش لحن و موسیقی مخصوص را از مهم­ترین ارکان آواز ایرانی برشمرده و می­گوید: در هنر آواز ایرانی، خواننده ضمن حفظ کلام و ادای لحن مربوط به آن، زبان بدن را از حالت بیرونی به درونی تبدیل می­کند؛ یعنی می­کوشد تا با افزودن ظرافت­های آوایی بی­کلام و استفاده از شهود، دریافت­های خود از شعر را در تحریرهای آواز متبلور کند.
وی می­افزاید: تحریر در موسیقی ایرانی، مناسب­ترین ابزار برای گردش ملودیک و در هم  آمیختن نغمه­هاست و در صورتی که درست ادا شود، می­تواند به خوبی ارتباط مخاطب را با بخش­های مختلف یک قطعه موسیقی ایرانی برقرار کند. متأسفانه برخی از تازه­کارها به این موضوع کمتر واقفند و فکر می­کنند هر جا که دوست دارند باید به تحریر روی آورند و برخی با زیاده­روی در این کار، مخاطب را خسته و از حس و حال واقعی اثر اجرا شده، دور می­کنند.

روزنامه عصر مردم - صفحه 16--16 شهریور 90


:: امتیاز: نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 8

:: بازدید : 12


نویسنده
نویسنده : آوا رضایی
تاریخ : [جمعه 05 مهر 1392 ] [ 21:51]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی
// تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
.... تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
لورکا تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
رضوی تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
دست خط بتهوون تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
ابوسعید ابوالخیر تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
شعری از آوا//.... تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
چند شعری از آو تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
شعری از آوا//تقدیم به دختران فراری تاریخ : شنبه 26 بهمن 1392
روزنا نیم نگاه و شعر تاریخ : جمعه 04 بهمن 1392
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 38
کل نظرات کل نظرات : 0
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 16
باردید دیروز باردید دیروز : 3
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 32
بازدید ماه بازدید ماه : 74
بازدید سال بازدید سال : 197
بازدید کلی بازدید کلی : 1,081

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.157.226.227
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir