close
تبلیغات در اینترنت
نقدی بر کتاب ایرج زبردست

آوای قلم

  رباعیات خیام ساختار ریاضی دارندو شکلی از (problem ) را مطرح میکند.و گاهی به حالت تعلیق در میآورد.یا انکار میکند ویا اثبات. این خصوصیات را رباعیات ابوسعید ابی الخیر،حافظ و مولوی ندارند.زیرارباعی ی نامبردگان از رباعیات وصفی(discritive  )هستند که از اولش یک حالتی راوصف می کنند.حالا شاعران…

banner
جستجوگر پیشرفته



 


رباعیات خیام ساختار ریاضی دارندو شکلی از (problem ) را مطرح میکند.و گاهی به حالت تعلیق در میآورد.یا انکار میکند ویا اثبات.

این خصوصیات را رباعیات ابوسعید ابی الخیر،حافظ و مولوی ندارند.زیرارباعی ی نامبردگان از رباعیات وصفی(discritive  )هستند که از اولش یک حالتی راوصف می کنند.حالا شاعران مضمون ساز هم که برایشان لفظ معنی دارد و دلالت صراحت ندارد و در شعرشان لفظ معنی صریح است به دو شکل است 1-لفظ مجازی 2- لفظ حقیقی. مثلا می گوییم شیر آمد .به عنوان مثال علی جانشین شیر  شده و بدلیل دلیری و شجاعت بیان مجازی می شودو ما از زمینه کلام می فهمیم که در رابط دلیری بیان شده است.لفظ در شعر کاذب و صادق معنا ندارد ولی دلالت معنا دارد.در رباعیات ایرج زبردست کتاب شکل دیگر من که مجموعا26 رباعی است(ص 38 حکایت)

در ساعت من، حکایتی ناپیداست

در ساعت من ،قطره هزاران دریاست

این عقربه ها که گِرد هم می چرخند

انگار یکی شمس و یکی مولاناست

در اینجا ارتباط قطره و هزاران دریا خیلی بعیده/قطره حکایتی است که در این ساعت است.شاعر می بایست از نظر لفظی دنبال مطلبی که در مصرع اول مطرح کرده بود باشد.و قصه ای که نامعلوم است باید عبارت در طراز همان الفاظ حرکت کند.عقربه ها در ساغت بدنبال هم می چرخندو گِرد هم نمی چرخند.مصرع آخر ارتباط موجهی با مصرع اول ندارد.ما منتظریم که بفهمیم حکایت ناپیدا چیست و چون با مسئله زمان تماس گرفته و به عقربه ها که یکی شمش و دیگری مولاناست منتقل شده که گم می شوند وبدنبال هم می گشتند.این رباعی مصنوع و فاقد منطق ریاضی دار رباعیات خیام است.پاسکال ،خیام، انیشتن، نیوتن،همه ریاضی دان بودند.نیوتن : خدا ساعت ساز جهان است که این تفکر ریاضی دارد.تفکر ارسطویی که به موجود زنده و بالندگی و رشد توجه می کند(مثلا خدا را به گل زیبایی که شکفته شده توصیف می کند)

خیام دو نوع رباعی دارد1- رباعیات ریاضی دارکه ساختار جبری داردو مثل معادله جبری است و کسی نمی تواند مثل او بگوید چون کسی ریاضی را به اندازه خیام نمی شناسد.2-رباعیات وصفی.

دمکریسیوس می گوید: ذرات جهان ذره ذره  اتمند.(اینجا ترکیب و ارتباط از بین می رود). عرفایی هم در قالب رباعی شعرهای عاشقانه ای گفته اند چون ابوسعید ابی الخیر و دیگران. گاهی رباعی  یک نوع شعر خاصه که با ترنم مردم حساس و عاشق پیشه ویا رند لا ابالی همراه بوده است.که عده ای از این نوع استفاده کرده اند.اما در شکل دیگر من (ص.48)

روحی است که در تن است ،حالا این شکل ---------

ماه شب روشن است، حالا این شکل -----------

آن چشم معطر ازل می داند

شکل دگر من است، حالا این شکل -------------

خوب روی تصویر باید فکر کرد نه حرف یا حروف. زیرامی گوید شکل و بهتر است مصرع آخر رباعی که می بایست مخاطب را کن فیکون کند و نتیجه گیری باشد همین شکل باشد و شکل ها در مصرع اول و دوم خذف شود.البته ناگفته نماند که در مصرع سوم چشم معطر ازل که منظور خداوند است خوب استفاده شده است

گرچه پدیده و واژه ی نویی نیست.

(ص 45-نماندن)             تاریکی وقت و غربتی بی پایان

                                  لمس تن شب ،قدم زدن در باران

                                  مانند نباش و باش، تنهایی و کاش

                                   مانند نماندنت که ماندم با آن

در وقت مشکل دارد.تاریکی را به معنای ایهام گرفته و زمان مبهم است/غربت به

معنای تنهایی بکار رفته و لمس تن شب که از فروغ گرفته (دست بر پوست کشیده ی شب می کشم)و البته بطور غیر مستقیم که بد هم نیست.تقارن برقرار کرده ودر

تاریکی خیابان بهتر است که قدم بزند و پوست شب را لمس کند و می گوید در غیبت و نماندن تو دارم زندگی می کنم.تنهایی و کاش(کاش به معنای تمنا و آرزو)

که البته از نظر فرم کارتوفیق حاصل کرده و خوب است.

(ص42.او)

آغوش سپید بامدادم او شد

آرامش ناگهان یادم او شد

آن سوی کسی نیست، کسی را دیدم

آیینه بدست هر که دادم او شد

مصرع چهارم متمم مصرع سوم است و ک موصوف لازم دارد و بجای آیینه می بایست کایینه بدست هر که دادم او شد باشد.

(ص 56- تشنه)

شب حادثه را اشارتی مبهم کرد

از قاعده ی جهان ، زمان را کم کرد

ای باور بیکرانه ، ای قوی سپید

پرواز تو پشت آسمان را خم کرد

چون در شب حادثه ی غیر مترقبه ای اتفاق افتاده، شب را اشاره مبهمی کرده به حادثه /که البته خود این لفظ مشکل دارد.اشاره مبهم چیست ؟ زمان را کاهش دادن/

قوی سپید کنایه ای است از باور .شب، سیاهی و تاریکی فضای جامعه را حادثه وار خبر داد.که آن حادثه مرگ شاملو بود که باور بیکرانه آرادی و شعر است.

و زبردست می گوید وقتی تو مردی .مرگ تو پشت آسمان را خم کرد( که بسیار اشاره ی خوبی است در مرگ شاملو)و جای تحسین است.

ایرج زبردست برای بیان مطالب عاشقانه، وصفی،و انتقادی قالب رباعی را انتخاب کرده اندو در نتیجه در همان قالب محدود  شده و طبعا می بایست بعنوان یک شاعرمدرن وزن راکنار گذاشته و بدنبال هارمونی برود و یا نوعی وزن درونی (قطعه) یا به فرم های دیگر هم فکر کند .مخصوصا کمپوزسیون.

ناگفته نماند که تعابیر بکار رفته نشا نه ای از مدرن و مدرنیزه ندارد. مثل پشت آسمان خم شدن-داغدار آمال-انالحق زدن_فکر شکفتن-آغوش سپید بامداد –اشاره مبهم –شب حادثه – واکردن دهان و صدف –قطره و هزاران دریا –و....همه تعابیر قدیمیند.همچنین بعضی ابیات سست هستند مثل با عشق پر از لذت پرهیز شوی که معمولی و روزنامه ای است.

رباعی ی فریاد عادی است ولی رباعی  ی خورشید خوب است  .کارهای قبلی ایرج زبردست بالاتر بود گرچه تکرار مکررات هم زیاد بود.نیما بامطالعه زیاد  و تحقیقات و آشنایی با ادبیات اروپا مخصوصا فرانسه ،توانست  تجددی در شعر فارسی بوجود آورد. نویسندگان وشاعرانی که قصد دارند کاری نوو پدیده ای مدرن را بوجود آورند، مستلزم پیمودن راههایی است که بزرگان  ادبیات ما طی کرده اند.با آرزوی توفیق بیشتر برای ایرج زبردست که قابلیت و توانمندی در ایشان بالقوه زیاد است.منتظر فعالیتها و آثار بعدی ایشان هستیم.      (آوا رضایی)

 


:: امتیاز: نتیجه : 3 امتیاز توسط 3 نفر مجموع امتیاز : 3

:: بازدید : 20


:: برچسب‌ها: فلسفه.شعر .شاعر.رباعی.زبردست.خیام.نویسنده.منتقد. ,
نویسنده
نویسنده : آوا رضایی
تاریخ : [چهارشنبه 03 مهر 1392 ] [ 9:11]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی
// تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
.... تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
لورکا تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
رضوی تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
دست خط بتهوون تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
ابوسعید ابوالخیر تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
شعری از آوا//.... تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
چند شعری از آو تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
شعری از آوا//تقدیم به دختران فراری تاریخ : شنبه 26 بهمن 1392
روزنا نیم نگاه و شعر تاریخ : جمعه 04 بهمن 1392
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 38
کل نظرات کل نظرات : 0
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 9
باردید دیروز باردید دیروز : 4
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 9
بازدید ماه بازدید ماه : 80
بازدید سال بازدید سال : 118
بازدید کلی بازدید کلی : 2,073

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.196.31.117
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir